"Macht is tijdelijk en wordt je door anderen toegekend, kracht is oneindig en komt uit jezelf"

"Pyoen: Puur Professioneel, draagt bij aan groei, inspireert eeuwig."

Stijl van Pyoen » Pyoen List

Pyoen List

De Pyoen List zijn inspirerende uitspraken van auteurs, gelezen in verschillende management literatuur of ervaringscitaten van de oprichtster van Pyoen Advies & Management.

 

Mensen in de organisatie zijn het belangrijkste 'communicatiemiddel'

Het belangrijkste ‘communicatiemiddel’ in de organisatie zijn de mensen die er werken. Of het nu gaat om directeuren, middelmanagement, teamleiders, projectmanagers, beleidsadviseurs, secretaresses, de OR of bijvoorbeeld om medewerkers met klantcontact. Ze hebben allemaal een specifieke rol en verantwoordelijkheid in de interne communicatie. De rol van de (interne) communicatie adviseur ontwikkelt zich steeds meer van ontwikkelaar van communicatiemiddelen naar ondersteuner van deze spelers.  

 

PYOEN-route

    Geef iedere dag minstens één compliment

    Werk vanuit passie, dan ben je altijd succesvol

    Blijf dicht bij jezelf

    Fouten maken mag

    Investeer in je eigen ontwikkeling

    Laat je zien

    Organiseer een inspiratieontbijt of een fundag

    Sta eens stil bij hoe je organisatie ervoor staat: kijk in de spiegel

    Werk samen met je team. Doe niet alles alleen, durf te delen en denk mee

    Kom afspraken na

 

 "ik.nl", Carlijn Postma

Wie wil je zijn op internet? In het digitale tijdperk kunnen we er niet meer omheen. We leven niet met media, maar in media. Wat media doen, is uitvergroten hoe we ons gedragen. Dat vereist ook een verhoogd bewustzijn van onszelf. Dan kun je er beter voor zorgen dat je een goede indruk maakt op internet. Niet door je mooier voor te doen dan je bent, maar door actief te werken aan een authentieke versie op Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, blogs en andere (sociale) media. In dit boek beschrijft de auteur hoe je een aantrekkelijke online identiteit creeert oftewel aan een persoonlijke brand werkt.

Je hebt niets aan sociale media als je niet gelooft in de kracht van openheid en transparantie: hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe makkelijker het is. Hoe kun je consistent blijven in je online profilering. Hoe kun je sociale media slim inzetten? Deel waar je mee bezig bent. Social Media verlagen drempels, en dat leidt tot mooie kansen. Je hebt dus meteen verbinding met elkaar.

Wie wil je zijn? Maak keuzes op basis van je kennis, eigenschappen, wensen; in de woorden die je kiest en de media die je wil gebruiken (LinkedIn is een zakelijk netwerk, Twitter is een korte berichten [tweets] uitwisselen, Hyves is informeel en ongedwongen en in Nederland nummer 1, Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld, Yammer is een vorm van twitteren in een besloten omgeving bijv. met collega's. 

Onderschat niet bijv. de impact van je profielfoto. Realiseer je op welke artikelen je reageert en in welke discussies je je mengt. Je kunt je eigen presentaties delen en bijvoorbeeld een YouTube kanaal beginnen. Het is belangrijk dat je via al die verschillende sociale netwerken een consistent beeld van jezelf laat zien. Alles is vindbaar, deelbaar en te downloaden. Google eens je naam en kijk eens op wieowie.nl

 

"Manipuleren kun je leren", Frank van Marwijk

Zonder dat je het merkt, beinvloed jij dagelijks de mensen die je op je werk en prive ontmoet. Alleen al jouw aanwezigheid en je manier van doen hebben een uitwerking op de gedachten en het gedrag van anderen, en kunnen zowel aanstekelijk als afstotend werken. Niet alleen je woorden hebben betekenis, je communiceert met je hele optreden.

In dit boek legt auteur Frank van Marwijk uit hoe jij je collega's precies kunt laten doen wat je wilt. Je kunt op een tactische manier je punt maken zonder te kwetsen. Je leert beter te overtuigen en de kracht van de lichaamstaal. 

Iedereen manipuleert, al vind je manipulatie een vies woord! Manipuleren is niets anders dan op een subtiele wijze invloed op anderen uitoefenen, waarbij je gebruik maakt van onbewuste kanalen. In je hele presentatie zitten suggesties en verwachtingen verborgen waar anderen op reageren. Beinvloeden doe je dus al. Je kunt niet anders! Nu is het alleen de kunst om dat bewust en beter te doen! Eigenlijk gaat het om doelbewuste gedragsbeinvloeding van mensen via onbewuste kanalen.

Positieve verwachtingen: als je het volle vertrouwen hebt in de projecten waar je mee aan de slag gaat en gelooft in de positieve bijdragen die je collega's daaraan leveren, is succes verzekerd! formuleer je wensen in positieve bewoordingen, vertel wat je wil en niet wat je niet wilt. Als je vertrouwen wilt ontvangen, zul je vertrouwen moeten geven. Ga uit van positieve intenties. Geloof in succes. Sta voor je product. Infecteer collega's met enthousiasme.Werk met plezier en richt je aandacht op sterktes.

De macht van goed luisteren: in een gesprek wisselen luisteren en spreken elkaar af. Door op een bewuste manier te luisteren kun je invloed uitoefenen op het verloop van een gesprek. Als je veel knikt en lacht, bekrachtig je de ander in zijn standpunten. Als je fronst of verveling laat blijken, kan het zijn dat de ander zijn mening wijzigt. Jouw non-verbale interesse of blijk van afkeuring heeft effect op de ander. Vier luistertypen worden beschreven nl. de mensgerichte luisteraar ( mens centraal), handelingsgerichte luisteraar (werkzaamheden centraal), inhoudsgerichte luisteraar (concrete zaken zoals nieuws, grafiek) en de tijdgerichte luisteraar ( timemanagement centraal). Speel in op de luistervoorkeur van de ander, zo zorg je voor wederzijds begrip en optimale concentratie.

Ongedwongen samenwerken: werk ongedwongen samen door luchtigheid en humor te gebruiken, wees gul met complimenten, noem het beestje bij zijn naam en raak de gesprekspartner terloops aan. Laat anderen zich in jou herkennen door onopvallend te spiegelen. Vergroot je populariteit door jezelf te herhalen, laat sporen na, vergroot je vindbaarheid, spring positief in het oog. Gebruik slimme technieken zoals judotechniek (beweeg eerst mee), salamitechniek (beetje bij beetje), schaaktechniek (strategische zetten), goochel met tijd, voer een vertragend gevecht, praten in plaats van doen, verdeel en heers. De vergadering manipuleren bijv. door creatief agenderen, notulen beheren, de manipulerende blik.

 

"Wil je gelijk of wil je geluk" , Mandy Evans

De overtuigingen waar we het over hebben, kunnen een heel leven beinvloeden zonder dat ze ooit onderzocht worden. Iedereen heeft een systeem van overtuigingen. De sleutel tot geluk ligt in je eigen overtuigingen. Een systeem van bewuste overtuigingen is een bron van persoonlijke kracht. Een systeem van onbewuste overtuigingen is zo'n bron, maar deze leidt tot een blind soort gedrevenheid waarbij we tegen muren op stuiteren.Met de Option-Methode kun je de kooi openen: 

Stap 1 Accepteer jezelf: acceptatie is de fundering van het werken met emotionele opties. Als je niet open staat, zal het gewoon niet werken. Zoveel is zeker.

Stap 2 Benoem het gevoel of het probleem dmv de dialoog: onderzoek het onderwerp door respectvolle vragen te stellen en erachter te komen of het mogelijk is op dit moment gelukkiger te zijn. Is on-gelukkigheid nodig om te bereiken wat we willen bereiken? 

Stap 3 Stel de vraag 'wat'; waarover voel je je on-gelukkig? Wat in dat gevoel is vooral aanleiding tot on-gelukkigheid? Hoe bedoel je? Kun je een voorbeeld noemen? Wat betekent dat voor je?

Stap 4 Stel de vraag 'waarom': waarom ben je daar boos, verdrietig etc. over? waarom past dat gevoel voor jou het beste erbij? welke betekenis zie je daarin? 

Stap 5 Houd overtuigingen tegen het licht: geloof je dat? wat is voor jou de reden om dat te geloven? als je dat niet geloofde, wat zou er dan volgens jou kunnen gebeuren?

 

"De brug bouwen terwijl je erover loopt", Robert E.Quinn

Een brug bouwen terwijl je erover loopt en de organisatie neemt nieuwe gedragingen aan om in de toekomst succesvol te kunnen zijn. Het belang van persoonlijke verandering met betrekking tot het veranderen van organisaties. Zelfverandering is de sleutel tot het veranderen van organisaties. De werkelijke kwesties is elke organisatie zijn niet de problemen, de systemen en de processen. Het werkelijke probleem is veelal de menselijke toewijding en durf. Wanneer we de fundamentele toestand van leiderschap bereiken en anderen daartoe uitnodigen, veranderen die systemen en processen op natuurlijke wijze. Het is een proces van doorlopend leren, integreren en actie en gaandeweg brengen we correcties aan. Wanneer we doelgericht, intern gedreven, op anderen gericht en naar buiten toe open worden, ontdekken we een energie waarvan we niet wisten dat we die hadden. Het is het vertrouwen om door te gaan in onzekerheid, weten dat een doorlopende verheldering van doelen, constante beweging en open staan voor feedback leidt tot een betere toestand (adaptief zelfvertrouwen).

 

"Blauwe bananen en vierkante meloenen", Wouter de Vries jr. (dienstenmarketing)

Hoe creeer je als dienstverlener unieke kernvaardigheden en onderscheidend vermogen? Waar blinkt u zelf in uit? Waarom zou de klant zijn geld aan u geven? Of waar is u organisatie eigenlijk goed in? Eigenschappen als betrouwbaar, betrokken, flexibel worden genoemd. Het onderscheidend vermogen met uw concurrent is nihil. Niks bijzonders dus. Dit zijn gele bananen en ronde meloenen! Een bewezen kernvaardigheid is goud waard. Hij valt op en is daarom goed verkoopbaar.

De weg naar de blauwe bananen en de vierkante meloenen:

1. Deel de markt waarin u actief bent op in segmenten. Ga na of u een specifieke aanpak per segment kunt verzinnen.

2. Vermijd de modewoorden! Beschrijf de drie belangrijkste thema's waarop uw kernvaardigheid is gebaseerd. Als dit drie thema's zijn die in de mode zijn, gooi ze dan direct over boord. Dit levert alleen gele bananen op.

3. Bestaande klanten inschakelen om uw kernvaardigheid te bevestigen. Mond tot mond reclame is een bewezen zeer effectieve vorm van communicatie.

4. Weet hoe de hazen lopen en bepaal wie oordeelt over uw vaardigheden. Wie beslist wat. Daar moet u het bewijs later leveren.

5. Bepaal de kernvaardigheid zelf! Bepaal zelf wat de blauwe banaan wordt en streef dit consequent na. Kernvaardigheden vereisen namelijk collectief leren, betrokkenheid en een sterke wil.

6. Innoveer in uw eigen kernvaardigheid. Verzin een woord of titel voor uw werkzaamheden. Ga dit laden met bewijzen die u zelf verzamelt.

7. Vecht voor uw klant. Knokken wordt door iedere klant op prijs gesteld. Een fout adequaat herstellen is er al eentje.

8. Wees vooral eigen wijs, maar ook een beetje eigen wijs! Een goede kernvaardigheid gaat bijna altijd gepaard met een vleugje passie en plezier. Ga trainen op sterke punten, maak niet van een 5 een 6, maar van uw 8 een 9! Daar wint u de commerciele wedstrijd mee. Dat wordt dan uw blauwe banaan en/of vierkante meloen.

 

"De zijderoute naar de top", Mirella Visser

Leiderschap begint met de ambitie om iets te willen bereiken in een beroep of organisatie, om verder te komen of jezelf en anderen te willen ontwikkelen. Talent en de bereidheid om de vaardigheden en kennis die nodig zijn aan te leren kanaliseren de geformuleerde ambitie. Tenslotte bepalen persoonskenmerken zoals doorzettingsvermogen en het vermogen om te gaan met tegenslagen en veranderingen in de persoonlijke omstandigheden of men op koers naar de top blijft of tussentijds afhaakt.

Bij topposities gaat het om de competenties Power, Performance en Promotie (3P-patroon)

Het blijkt dat succesvolle vrouwelijke leiders op hun zijderoute naar de top niet uitsluitend vertrouwen op hun excellente performance. Zij gaan strategisch om met de andere aspecten van leiderschap, zoals het opbouwen en gebruiken van macht (power) en de kracht van imago en zelfpromotie (promotie). Zij geven deze drie componenten van leiderschap een verschillende mate van aandacht in hun ontwikkeling van junior via midden- naar senior managementfuncties.

Beste strategie is "minder beloven en meer te leveren" !!!!

 

"Ambitie, adviezen voor ondernemers", Annemarie van Gaal

Ondernemerschap is een ambitie. Een drang om altijd resultaatgericht bezig te willen zijn, om te willen creeren en te innoveren. Laat je niet leiden door kennis, opleiding en ervaring. Succes ligt vaak buiten de gebaande paden.

Elke tegenslag die je overwint, maakt je sterker. Knokken geeft kracht. Het verschil tussen slagen of mislukken is namelijk vooral te wijten aan de factor snelheid. Snelheid van denken, reageren en handelen. Goede ondernemers geven een project niet alleen een richting, maar ook vaart mee. Zonder deadline geen snelheid.

Vergadering=comprimis : een vergadering is een hoeveelheid tijd waarin iedereen zijn zegje mag doen. Als ondernemer moet je duidelijk zijn. Formuleer een visie en aanpak zodat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Netwerken heeft een andere betekenis gekregen met de komst van LinkedIn, Facebook en Twitter. De succesvolste ondernemers van de toekomst zijn misschien wel gewoon de beste netwerkers. Schakel sociale media in bijv. voor consumentenpanel om te reageren op een nieuwe smaak of verpakking. Goedkoper, sneller en grootschaliger. Openbaar en voor iedereen zichtbaar. Het ondernemersklimaat is aan het veranderen. Succesvolle bedrijven zullen straks vooral flexibel en gefocust zijn.

 

"De vrouwelijke touch", Mireille Guiliano

De meeste mensen weten dat er tien geboden zijn, maar velen kunnen ze niet allemaal opnoemen. Als Mozes zijn boodschappen had beperkt tot drie (communicatiegoeroes herhalen dat steeds maar weer), waren de mensen veel beter in staat geweest om ze te onthouden.

In het bedrijfsleven zijn communicatieve vaardigheden de sleutel tot een succesvolle carriere. De definitie van succes in het bedrijfsleven: het halen of overtreffen van je doelen. Punt. Einde verhaal. Met succes creeer je succes.

Management doet de dingen goed, leiderschap doet de juiste dingen.

 

 "Wees niet bang voor het onbekende, durf het gevecht aan te gaan met jezelf. Ontdek de uitdaging van succes. Fighting for success!"

- Arnold Vanderlyde -

 

 "Creeren is beter dan leren! Scheppen is de essentie van het leven"

  - Julius Caesar -

 

 "Samenspel in Teams; teamleren doe je samen!"

"Samenspel in Teams" is een spel waarbij je op een leuke manier elkaar, jezelf en ieders kwaliteiten leert kennen en ontwikkelen. Zeg elkaar eens goed de waarheid, maak keiharde afspraken en kom er achter hoe je team beter met tijd om kan gaan. Oefen spelenderwijs met effectiever communiceren. Dit spel kan gespeeld worden als opwarmer voor een vergadering, maar kan ook als onderdeel van een teamtraining ingezet worden. Wil je je team leren kennen op persoonlijk en professioneel vlak en de samenwerking binnen het team verbeteren? Speel, lach, reflecteer en ontwikkel met Samenspel in Teams.

 

"De communicatieprofessional als coach", Van der Hilst Communicatie/Coachboulevard

Om te kunnen coachen zijn communicatieve vaardigheden essentieel. Luisteren, samenvatten, doorvragen, oog hebben voor de inhoud, het proces en de relatie in het gesprek, onder 'de ijsberg' kunnen kijken en feedback kunnen en durven geven. Coachen staat als een van de procesrollen (naast trainen, begeleiden, ondersteunen, faciliteren) binnen de vier dimensies van communicatiemanagement. Toch maakt dat van de communicatieprofessional nog geen coach. Een duidelijk verschil in aanpak is, dat de communicatieadviseur het beste uit zichzelf haalt: de coach haalt het beste uit de ander. Een coachende rol aannemen als communicatieprofessional is handig wanneer je de organisatie communicatiever wilt maken en bepaald gedrag structureel wilt veranderen. Als effectieve procesondersteuner leer je de ander zelf te leren door je communicatieve vaardigheden in de rol van coach in te zitten. Dat maakt communicatie echt van iedereen! Zie, upload_fck/Flatbed-3.BMP

 

Uit "Strategisch onderhandelen voor vrouwen" van Yvette Berkel, Monic Buhrs, Elisa de Groot

Meisjes die zwijgen, zullen nooit iets krijgen! Vanuit onze opvoeding denken we al vaak "meisjes die vragen, worden overgeslagen". Als een vrouw voor zichzelf opkomt krijgt ze al snel het etiket "bitch" opgeplakt, terwijl een man die dat doet als daadkrachtig wordt gezien. Onderhandelen loont! Het levert je een hogere waardering, meer status en meer kansen om jezelf te ontwikkelen op. Bovendien ben je meer tevreden over je positite, je salaris en de invloed die kunt uitoefenen.

Maak als vrouw duidelijk wat je wilt, zet je vrouwelijke kracht in. Onderhandel, het is niet meer dan een spel, en vrouwen kunnen goede onderhandelaars zijn want ze kunnen sfeer maken, zijn empathisch en goed in het lezen van lichaamstaal, luisteren naar het belang van de ander en wij vrouwen kunnen Aphrodite inzetten (vrouwelijk, aantrekkelijk en creatief) en dat kan een beetje betoverend werken! De spelregels van het onderhandelen:

1. De kunst van het voorbereiden (verzamel informatie, inventariseer je eigen kracht, analyseer de spelers en schat de persoonlijkheid van je gesprekspartner in).

2. Bepaal je strategie (doelstellingen, leg de lat hoog, bepaal je ondergrens, plan B maken, wat zijn je belangen, denk in scenario's).

3. Speel het spel (maak sfeer, luister en kijk, denk voor jezelf, luister met een stalen gezicht, wees creatief, ga om met weerstand, gebruik de kracht van de stilte, presenteer je krachtig, zie een nee als het begin van de onderhandeling, gebruik masculiene woorden en laat verkleinwoorden achterwege,, durf te vragen, verwerp het eerste bod er is onderhandelingsruimte).

4. Leg het vast (bevestig de gemaakte afspraken in een email of een memo, check in overleg met de andere partij of er niets ontbreekt).

Onderhandelen is een van de belangrijkste onderdelen van het strategisch spel in organisaties. Succes en veel plezier met het spelen van het onderhandelingsspel!

 

Uit "Passie is wie je bent" van Ludo Daems

Jammer genoeg hebben veel mensen de weg van hun hart verloren. Veel energie gaat verloren om te zijn wie de anderen willen dat we zijn. Passie is het antwoord op weg naar meer enthousiasme in je dagelijkse leven en maakt het mogelijk om je werk- en persoonlijke prestaties te verbeteren op weg naar persoonlijk succes. Passie is geen voorrecht van een klein clubje uitverkorenen, het is een kracht en energie die iedereen bezit.

Passie is innerlijke energie, vuur, liefde en gedrevenheid die afstraalt op anderen, plezier en voldoening geeft en bijdraagt tot het verwezenlijken van je doelen. Het is wat je werkelijk drijft, wat het beste in jezelf naar boven haalt, wat je hart sneller doet slaan. Het laat je genieten, maakt je blij, biedt je weer een focus en maakt alle verplichte dingen in het leven gemakkelijker. Het samenspel tussen hart en hoofd zorgt ervoor dat onze passie daadwerkelijk tot resultaat leidt in de vorm van een enthousiast, vullend, rijk leven. Het zal je helpen te weten dat wat in het hart vertrekt en vervolgens aangevuld wordt door ons denken leidt tot een positief resultaat: vreugde en geluk zijn het gevolg. Positieve emoties horen bij de taal van het hart en zetten je op het goede spoor. Om je passie te ontdekken is het belangrijk dat passie begint met zelfinzicht en zelfkennis. De hoek waaruit je kijkt, bepaalt wat je ziet, hoe je iets waardeert, en wat je voelt, dus je emotie. Je observeert je gedrag en stelt jezelf de vraag waarom je doet wat je doet.

Om te worden wie je bent moet je de weg van je hart kennen, begrijpen en durven te volgen. Het is een proces van denken naar voelen, van moeten naar willen, van spreken naar luisteren en finaal van hebben en doen naar zijn. Volg je hart, je gevoel en kom in actie, want passie is wie je bent!

 

Enthousiasme - van Henry Ford

Met enthousiasme kan iedereen alles, enthousiasme is de gist die je verwachtingen tot in de hemel doet groeien. Enthousiasme is die glinstering in je ogen, die greep van je hand, die onweerstaanbare wilskracht en energie om je ideeen te verwezenlijken. Enthousiastelingen zijn vechters. Zij stralen kracht uit. Ze zijn blijvers. Enthousiasme is de basis van alle vooruitgang. Geestdrift gaat samen met prestaties. Zielloosheid is een ander woord voor excuses verzinnen.

 

Uit “Gung Ho!” van Ken Blanchard

Gung Ho! betekent in het Chinees ‘samenwerken’. Dankzij Gung Ho! beseffen de medewerkers waarvoor zij werken, voelen zij zich verantwoordelijk voor het resultaat en ondersteunen zij elkaar. Mensen die Gung Ho! zijn, doen zinvol werk, op de juiste manier en krijgen de complimenten ECHT (Expliciet, Compromisloos, Hartelijk, Tijdig). Productiviteit en winst stijgen, ook uw bedrijf heeft baat bij de principes van Gung Ho! Het inzetten van Gung Ho! is een strategische keuze en vereist een meerjarenplanning, het is geen lapmiddel.

Het Gung Ho! verhaal beschrijft hoe mensen enthousiaste fans worden van het bedrijf waarvoor ze werken. De drijfveer van de eekhoorn (‘waardevol werk’), de werkwijze van de bever (‘zelf bepalen hoe je het doel wilt halen’) en de gave van de gans (‘moedig de anderen aan’); dat zijn de drie inzichten die leiden tot succes. Daarbij moet je drie dingen in de gaten houden: ten eerste moet je inzien dat je werk belangrijk is. Ten tweede moet je werk een duidelijk doel dienen, waar je zelf ook in gelooft. Ten derde moeten alle plannen, beslissingen en acties gestuurd worden door waarden.
Kom je langzaam in de stemming van Gung Ho! of wil je je organisatie Gung Ho! maken? Gung Ho! vereist inspanning, in een Gung Ho! organisatie hebben de normen en waarden uiteindelijk de leiding, het Gung Ho! actieplan helpt je op weg.

 

Uit "Good to great" van Jim Collins

“Good to great” is een voortreffelijk boek waarin de schrijver Jim Collins vertelt waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken … en andere niet. Dit boek ontzenuwt veel hypes, van leiderschap, tot het werven van de juiste mensen die blijven vertrouwen op het succes, die zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur, die gestaag en volhardend werken, zonder revolutionaire doorbraken. 

De groeibedrijven waren op personeelsgebied streng oftewel doortastend maar niet meedogenloos. Dit betekent consequent een bepaalde standaard hanteren, altijd en op alle niveau’s, vooral in het hogere management. Zij die een geweldig bedrijf realiseren, weten dat groei uiteindelijk bepaald wordt door de vaardigheid om de ’juiste’ mensen te vinden en te behouden. De ‘juiste’ mensen heeft te maken met karaktereigenschappen en aangeboren capaciteiten. Het gaat erom de ‘juiste’ mensen te verzamelen en je van de verkeerde te ontdoen voordat de koers wordt uitgezet. Alleen met de ‘juiste’ mensen kun je aan de toekomst bouwen.

 

  

Een ex-collega stuurde deze treffende prikkels:

 

"Als je mensen een boot wil laten bouwen moet je ze eerst naar zee laten verlangen."

- Antoine de St. Exupery -

 

 "A bottle of wine contains more philosophy than all the books in the world."

- Louis Pasteur -

 

Ondernemend naar de top - vrouwelijke ondernemers over hun dromen, drijfveren en dilemma's (Christel Witteveen)

  • Netwerken is net als een plant (Pyoen is afgeleid van de plant de pioenroos!).  Die moet je onderhouden, aandacht geven. Een netwerk groeit en bloeit langzaam op. Netwerken vergt een lange adem. Graag zou een van de topondernemers zien dat andere vrouwen zich veel meer bezighouden met netwerken. Wat dat betreft kunnen vrouwen nog wat leren van mannen. Mannen gaan heel doelgericht om met hun contacten, ze zorgen altijd dat er voordeel uit te halen is.
  • Als onderneemster wil je graag verder groeien met het bedrijf. Bijv. meer omzet per opdrachtgever. Er bestaan ook andere groeimogelijkheden zoals een uitgebreider assortiment of dienstenaanbod of groei in kwaliteitsverbetering.
  • Groei is ook loslaten.
  • Met een totaalpakket aan diensten heb je meerdere ingangen om klanten te bereiken en dus meer kans op opdrachten.

 

Uit “En nu laat ik mijn baard staan” van Leen Zevenbergen (Managementboek 2007)

  • “Mensen die hun droom volgen, die sprankelen”
  • “Als je inspireert, geef je energie”
  • “Authentiek gedrag geeft energie en roept energie op”
  • “Een ondernemer voelt de behoefte en creëert de vraag. En een manager ziet de vraag en vult hem in” (Toen Philips de gloeilamp bedacht, was er wel behoefte, maar nauwelijks vraag)
  • “Creatief en ondernemend worden, dat kan alleen vanuit de markt, vanuit de klant”

 

Manfred Kets de Vries beschreef in een van zijn boeken een oud Chinees gezegde

  • “Geluk bestaat uit drie dingen: iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen”

 

Uit ‘Dynamisch Coachen’ van Ans Tros

  • “Coachen is de ander leren leren”
  • “Hulp is je afstemmen op wat de ander van je vraagt, in plaats van op je eigen behoeften”

 

Uit “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen R.Covey

  • “Proactieve mensen laten zich leiden door waarden, reactieve mensen door gevoelens”
  • “Van binnen naar buiten” betekent dat je de kern van je identiteit als vertrekpunt neemt
  • “Overwinningen op jezelf gaan vooraf aan die met de omgeving”
  • “Ga met je medewerkers om zoals jij wilt dat zij met je beste klanten omgaan”

 

Uit “Stratego voor vrouwen” van Monic Buhrs en Elisa de Groot

  • “Vrouwelijke leiders gebruiken hun macht met hun mannelijke en vrouwelijke kanten, met hun ratio en hun intuïtie”
  • “Steriotypen bepalen mede onze perceptie. De psychologie heeft ons geleerd dat we de werkelijkheid niet sec waarnemen, maar er altijd direct een betekenis aan toekennen. We voeren argumenten en tegenargumenten aan die passen bij wat we willen zien”

 

Uit “Happy Worker” van Yolande Eijgenstein (zakenvrouw van het jaar 1997)

De Happy Worker staat stil bij zijn eigen functioneren als mens, medewerker, collega en manager en is voortdurend alert op het continue proces van verandering. Zijn eigen veranderingsproces, dat van zijn medewerkers en de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. En ondanks dat (of juist omdat) hij als enige zekerheid heeft dat alles blijvend veranderd, blijft de Happy Worker vooral zichzelf. Zit uw bedrijf in een veranderingsproces en dat heeft invloed op het personeel. Blijft de Happy Worker zichzelf in het nieuwe bedrijf?

Een aantal jaar geleden las ik over de inspirerende managementvisie ‘Happy Worker’ en tevens titel van het boek van Yolande Eijgenstein (zakenvrouw van het jaar 1997). De Happy Worker verenigt vier Happy’s in zich die elk staan voor een bepaalde, essentiële manier van werken, managen of leven. De Happy Looker kijkt en leert van anderen (is de aandachtige kijker), de Happy Aimer kiest zijn weg bewust (wil vooruit), de Happy Blooper ziet de voordelen van fouten maken (durft zich kwetsbaar op te stellen) en de Happy Lover houdt van zichzelf en kan daardoor veel aan anderen geven (is een integer mens met passie). De verschillende Happy’s zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien. De schrijfster beschrijft de Happy’s om ideeën aan de hand te doen voor een aantrekkelijke manier van werken en communiceren. Niet om tegen bestaande structuren aan te schoppen, wel om je uit te nodigen eens in een andere richting te kijken, om je te laten zien hoe het óók kan.

  

Van Mariëlle F. Houben - Vaessen

  • "Geniet van het proces"
  • "Eruit halen wat erin zit"
  • “Communicatie is voor mij iets in beweging brengen”
  • “Communicatie is nooit een doel op zichzelf”
  • “Je kunt niet niét communiceren”